by
on
under , ,
Permalink

Framtiden för spel

gamification

Oavsett om man gillar att spela poker, slots eller racingspel så finns det en hel del trender som genomsyrar spelvärlden. I denna artikeln tänkte vi gå lite djupare på två av dessa samt lyfta fram spännande tankar om vad de kommer innebära i framtiden.

Gameification

Gamification eller spelifiering är ett koncept som föddes i början av 2000-talet men blev inte riktigt populärt för än i början av 2010-talet. Det hela går ut på att ”spelifiera” handlingar, uppdrag och utmaningar som annars inte har några spelelement inom sig. Ofta handlar det om föra statistik på handlingar och sedan uppmuntra de bra genom poäng samt olika former av medaljer, achivements och liknande belöningar.

Allt detta omvandlar dels icke-spel till spel men de förändrar även vanliga spel. Ett exempel är casinosajten casumo som förutom att ge tillgång till olika casinospel även själva är ett spel. Varje spelare har en egen ”casumo”, en söt vit varelse som man tar hand om. Den kan man sedan levla upp genom att spela på sajten. Den kan dessutom få uppgraderade bälten, precis som i karate eller andra kampsporter. Dessa ger lite olika fördelar så som bättre bonusar och liknande.

VR och AR

Virtuell verklighet och Augmenterad verklighet är något som är väldigt hett just nu. De första konsument VR-glasögonen släpptes i början av året och har sedan dess sålt otroligt bra. Men än större är AR med mobiltelefonen.

I juli 2016 släpptes spelet till både Android och iPhone. I spelet kunde man gå runt i verkligheten för att fånga pokémons. Man kunde till och med se dem i verkligheten på mobilen med hjälp av dess inbyggda kamera. Inom bara några dagar hade spelet växt sig större än några av världen största sociala nätverk. Det gjorde nyhetsinslag och det verkade ibland som att alla spelade spelet. Även om populariteten nu har lugnat ner sig något så är det fortfarande ett intressant fenomen som visar på styrkan i argumenterad verklighet.